2015-11-30 09:47:00

Paavi avasi pyhän oven Banguin katedraalissa


Sunnuntaina Banguissa vietetyn messun yhteydessä paavi Fransiskus avasi katedraalin pyhän oven aloittaen näin Laupeuden riemuvuoden Keski-Afrikan tasavallassa. Saarnassaan paavi kutsui kristittyjä todistamaan toivosta, jonka uusi elämä Jumalassa antaa.

Laupeudessa ”ei ole kyse ensisijaisesti rahasta”, paavi totesi. ”Jeesus kutsuu meitä tekemään matkaa yhdessä Hänen kanssaan – tämä viittaa yhteyden henkeen”, paavi selitti. Koska elämän todistuksella on niin ratkaiseva merkitys, ”niiden jotka julistavat evankeliumia tulee ennenkaikkea harjoittaa anteeksiantamusta, olla sovinnen tekemisen asiantuntijoita, ammattilaisia laupeudessa. Näin voimme auttaa veljiämme ja sisariamme astumaan ’toiselle puolelle’”, hän jatkoi.

Saarnassaan paavi viittasi myös niihin maanosan ihmisiin jotka janoavat oikeudenmukaisuutta. ”Jumala kutsuu kristittyjä työskentelemään oikeudenmukaisuuteen perustuvan rauhan eteen”, hän selitti ja jatkoi: ”Kaikkialla, mutta erityisesti siellä missä on väkivaltaa, vihaa, epäoikeudenmukaisuutta ja vainoja, kristittyjä kutsutaan todistamaan Jumalasta, joka on rakkaus”. ”Koska tämän kristillisen ideaalin ja todellisuuden välillä on usein todellisuudessa pitkä matka”, paavi totesi, ”apostoli Paavalin tavoin rukoilen: ’Lisätköön Herra runsain määrin teidän rakkauttanne toisianne ja kaikkia ihmisiä kohtaan’” (1. Tess. 3:12).

Laupeuden riemuvuosi aloitetaan universaalissa kirkossa virallisesti 8. joulukuuta.








All the contents on this site are copyrighted ©.