2018-03-22 11:10:00

Paavi: katsokaa ristin sisään


Paavi Franciscus: ”päivän evankeliumi kutsuu meidät kääntämään katseemme ristiinnaulittuun, joka ei ole koriste-esine tai lisä vaatetukseen – jota joskus käytetään väärin! – vaan uskonnollinen merkki, jota tulee mietiskellä ja ymmärtää.”

Viime sunnuntain (18.3.) angeluksessa paavi käsitteli Johanneksen evankeliumin kertomusta, joka tapahtuu Jerusalemissa, minne on saapunut myös joitakin kreikkalaisia juutalaisten pääsiäisen aikaan. ”He haluavat nähdä Jeesuksen ja lähestyvät Filippusta, yhtä kahdestatoista apostolista. Jeesus ei vastaa ’kyllä’ tai ’ei’ vaan sanoo: ’Hetki on tullut: Ihmisen poika kirkastetaan’ (Joh. 12:23).” ”Jos haluaa oppia tuntemaan Jeesuksen – pyhä isä selitti –, täytyy katsoa ristiin, jossa hänen kirkkautensa ilmestyy.”

Päivän evankeliumi kutsuu meidät kääntämään katseemme ristiinnaulittuun, joka ei ole koriste-esine tai lisä vaatetukseen – jota joskus käytetään väärin! – vaan uskonnollinen merkki, jota tulee mietiskellä ja ymmärtää. Ristiinnaulitun Jeesuksen kuvassa paljastetaan Pojan kuoleman salaisuus, joka on suurin rakkauden teko, elämän lähde ja pelastus kaikkien aikojen ihmisille. Hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet.

Paavi kehotti katsomaan ristiinnaulitun sisään, näkemään Jeesuksen ikään kuin sisältäpäin, ja mietiskelemään hänen haavojaan:

Älkää unohtako tätä: katsoa ristiinnaulittua, mutta katsoa häntä sisältäpäin. On olemassa hieno hartauden muoto, jossa rukoillaan Isä meidän jokaisen haavan kohdalla: kun rukoilemme tuon Isä meidän, pyrimme käymään sisään Jeesuksen haavojen kautta, sisään juuri hänen sydämeensä. Ja siellä opimme Kristuksen salaisuuden suuren viisauden, ristin suuren viisauden.

Pyhä isä käsitteli sitten kuvaa vehnänjyvästä, ”joka kuolemalla maahan synnyttää uutta elämää”. Jeesus – paavi totesi – on tullut maailmaan mutta ”hänen täytyy myös kuolla vapauttaakseen ihmiset synnin orjuudesta ja lahjoittaakseen heille uuden elämän”. Myös meidän opetuslasten – Franciscus painotti – tulee elää todeksi ”tämä vehnänjyvän dynamismi, joka on toteutunut Jeesuksessa”. Meidät on kutsuttu ”omaksumaan pääsiäisen laki kadottaa elämä saadaksemme uuden ja ikuisen elämän”. Mutta mitä tarkoittaa – paavi kysyi – kadottaa elämä? Mitä tarkoittaa olla vehnänjyvä?

Se tarkoitta sitä, että ajattelemme vähemmän itseämme, omia henkilökohtaisia asioitamme, ja lähestymme päinvastoin läheisemme tarpeita, erityisesti kaikkein huonoimmassa asemassa olevien läheistemme. Tehdä ilolla rakkaudentekoja kärsiviä kohtaan on aidoin tapa elää evankeliumia, se on välttämätön perusta sille, että yhteisömme kasvavat veljeydessä ja vastavuoroisuudessa. Haluan nähdä Jeesuksen, mutta nähdä hänet sisältä. Käy sisään hänen haavoihinsa ja mietiskele hänen sydämensä rakkautta sinua, juuri sinua, ja minua, meitä kaikkia kohtaan.

”Neitsyt Maria, joka aina piti sydämensä katseen Pojassaan, aina Betlehemin seimestä Golgatan ristille asti – paavi sanoi vielä –, auttakoon meitä kohtaamaan ja tuntemaan Hänet, niin kuin Hän haluaa.” Paavi muistutti lopuksi, että edellisenä päivänä hän oli vieraillut Pietrelcinassa ja San Giovanni Rotondossa: ”Kiitän kaikkia, jota olivat valmistelleet tämän vierailun, jota en varmasti unohda. Padre Pio siunatkoon kaikkia!”








All the contents on this site are copyrighted ©.